THE IMPORTANCE OF INTERSECTIONALITY IN SOCIAL SERVICE WORK IN PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION

Authors

  • Cintia Caroline de Oliveira
  • Silvani Valentim

Abstract

The article presents the importance of the feminist approach and intersectionality in the praxis of Social Work, especially in Professional and Technological Education (ETC). Using the Dialectical Historical theory, which enables a critical worldview, and through qualitative research, of the exploratory type and based on bibliographical research and theoretical references, it was identified that intersectionality is fundamental to understand the multiple dimensions that permeate social inequalities and their consequences in the performance of the social worker in the EPT. The results highlight the need for an intersectional approach to the planning and implementation of educational policies that contemplate the different realities and needs of students, especially those who are in a situation of social vulnerability. The study also emphasizes the importance of continuing education of professionals so that they can understand the complexity of inequalities and act more effectively in promoting social justice in the educational environment. Keywords: Social Work; feminism; intersectionality; Professional and Technological Education.

Author Biographies

Cintia Caroline de Oliveira

 Graduada em em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2012). Especialização em Educação Especial: Ênfase em Deficiências. Atua como Assistente Social no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Barbacena. Tem experiência na área de Serviço Social, com ênfase em Serviço Social, Educação, Políticas Afirmativas, Política Nacional de Assistência Estudantil (PNAE). Ex-Membro da Comissão de Ética Pública do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais. Membro do Núcleos de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas (NEABI´s) do IF Sudeste MG. Atualmente é Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação Tecnológica no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, e pesquisadora no grupo de pesquisa Núcleo de Pesquisa e Estudos Afro-Brasileiros do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (NEAB/CEFET-MG).

Silvani Valentim

 PhD. em Educação. Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)PPGET; Dept de Educação; Formação Pedagógica de Docentes Pesquisadora do CNPq. Coordenadoria de Gênero, Relações Étnico-Raciais, Inclusão e Diversidades (CGRID/DEDC) Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB); Núcleo de Estudos sobre Gênero e Diversidades (NEGED) Vice-Coord. do CONNEABs da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN) GT 21 da ANPED -  Associação Nacional de Pos-Graduação e Pesquisa em Educação (31) 99752-1605; (31) 3319-7478, 7479 http://www.diversidades.cefetmg.br

Published

2024-01-06