THE LITERACY PROCESS AND THE INFERENCES IN INTENSIVE RECOVERY ROOM DIDACTIC

Authors

Abstract

Based on the historical-cultural theoretical matrix of human development, this article aims to reflect on the process of written language development in children who have difficulties in this process in their relationships with their peers and with the teacher, in reading and writing activities. The construction of data occurred through observation in a field diary and filming of situations in class activities, in the relationship with peers, with the teacher and with the researcher. The study methodology was based on discussions of the theoretical perspective adopted, oriented towards solving problems and/or transforming a given situation. The analysis showed that decontextualized teaching practices to recover students with difficulties in the literacy process do not consider such expectations and, often, there is an appreciation for repetitive activities. The result is the almost imperceptible advance of these students in the literacy process.

Author Biographies

Kelly Cristina Pádua Bruzegueze Miguel, FFCL Fundação Educacional de Ituverava

Possui Mestrado em Educação pelo Centro Universitário Moura Lacerda (2017). Graduação em Pedagogia (2004), Especialização em Psicopedagogia (2005) e Graduação em Letras (2017) pela Universidade de Franca. Especialização em Práticas de Letramento e Alfabetização pela Universidade Federal de São João Del Rei (2011). Atualmente é coordenadora pedagógica da educação infantil do Instituto Samaritano de Ensino e professor da Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ituverava

EVANI ANDREATTA AMARAL CAMARGO

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de São Paulo (1977), Mestrado em Linguística (1994), Doutorado em Educação (2000) e Pós-doutorado em Linguística (2012) pelo Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas. Atuou como Professora no Curso de Mestrado em Educação, no Centro Universitário Moura Lacerda, na linha Constituição do Sujeito Escolar até junho de 2019.

Published

2022-02-01